چهار گونه جدید از جنس Asteraceae) Cousinia ) در ایران

نویسنده

  • مصطفی اسدی استاد پژوهش ، مؤسسسه تحقیقات جنگها و مراتع کشور.
چکیده مقاله:

چهار گونه جدید جنس .Cousinia Cass از ایران شرح داده می‌شود. گونه  C. barezica بر اساس نمونه‌ای که از سلسله جبال بارز در استان کرمان جمع آوری شده شرح داده می‌شود. این گونه متعلق به بخش Spinuliferae  است و با گونه‌های C. longifolia  و C. sicigera  نزدیکی دارد ولی با هر دو گونه در داشتن برگهای دو‌رنگ در مقابل برگهای یک رنگ تفاوت دارد. گونه C. isfahanica بر اساس نمونه‌ای که از اصفهان، سمیرم، ونک جمع آوری شده معرفی‌می‌گردد . این گونه با گونه‌های C. rigidissima  و C. auranti که هر دو در افغانستان انتشار دارند نزدیکی دارد. گونه جدید با ویژگیهای برگ وکپه با هر دو گونه تفاوت دارد. گونه C. maasoumii  براساس نمونه هایی از اراک ودلیجان شرح داده می‌شود و با گونه C. macroptera  خویشاوندی دارد. در گونه جدید برگهای قاعده‌ای نیزه‌ای باریک اند و گیاه به رنگ سبز گرایش دارد، در صورتیکه در گونه C. macroptera  که فقط در استان آذربایجان انتشار دارد، برگها نیزه‌ای ویا بیضوی پهن اند و رنگ گیاه خاکستری است. گونه C. pseudocandolleana  بر اساس نمونه‌ای از استان خراسان شرح داده می‌شود و با گونه C. candolleana  که انحصاری استان همدان است نزدیکی دارد. گونه جدید ارتفاع تاحدود 30 سانتیمتر دارد و چند ساقه‌ای است. در صورتی که گونه C. candolleana  ارتفاع حدود یک متر را دارد و تک ساقه‌ای است. گونه جدید همچنین با گونه C. myriotoma  خویشاوندی دارد  و با آن در داشتن برگهای شانه‌بخش ساده، جام گل کرم و برگه‌های گریبانی قلابی تفاوت دارد. در گونه C. myriotoma  برگها دو تا سه بار شانه‌ای بخش اند، جام گل گلی معرفی شده است و برگه‌های گریبانی افراشته و غیرقلاب‌ مانند اند.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

چهار گونه جدید از جنس asteraceae) cousinia ) در ایران

چهار گونه جدید جنس .cousinia cass از ایران شرح داده می شود. گونه  c. barezica بر اساس نمونه ای که از سلسله جبال بارز در استان کرمان جمع آوری شده شرح داده می شود. این گونه متعلق به بخش spinuliferae  است و با گونه های c. longifolia  و c. sicigera  نزدیکی دارد ولی با هر دو گونه در داشتن برگهای دو رنگ در مقابل برگهای یک رنگ تفاوت دارد. گونه c. isfahanica بر اساس نمونه ای که از اصفهان، سمیرم، ونک جم...

متن کامل

گونه ای جدید از جنس COUSINIA از جنوب غرب ایران

گونه کوزینیا نوژیاننسیس از بخش استنوسفاله به عنوان گونه ای جدید از جنوب غرب ایران شرح داده شده ارتباطات آن با نزدیکترین گونه‌ها بحث می‌شود و تصویر آن نیز ارائه می‌گردد.

متن کامل

گونه ای جدید از جنس cousinia از جنوب غرب ایران

گونه کوزینیا نوژیاننسیس از بخش استنوسفاله به عنوان گونه ای جدید از جنوب غرب ایران شرح داده شده ارتباطات آن با نزدیکترین گونه ها بحث می شود و تصویر آن نیز ارائه می گردد.

متن کامل

گزارش دو گونه جدید از جنس Cousinia Cass. برای فلور ایران از خراسان

Cousinia glochidiata (Sect. Pseudactinia) and C. albiflora (Bornm. & Sint.) Bornm. (Sect. Stenocephalae), two narrow endemics to Kopetdagh mountains, are newly recorded for the flora of Iran from Razavi and North Khorassan provinces near the borders of Turkmenistan. The presence of C. apiculata Tscherneva in Iran is confirmed. New localities and additional notes on the distribution and conserva...

متن کامل

گونه جدیدی از جنس Scorzonera، تیره Asteraceae از نطنز، ایران

Scorzonera karkasensis Safavi به عنوان گونه جدیدی از ایران معرفی و نشانویژه‌های ریختی آن با نزدیکترین آرایه مقایسه شده است. گونه جدید از نظر ریختی نزدیک به S. tenax Rech. f.بوده و با توجه به تفاوتهایی که در یقه، ساقه‌ها، برگها، براکته‌ها، گلچه‌ها و فندقه‌ها دارد از آن جدا می‌شود. نقشه پراکندگی، نقاشی و تصویرگونه جدید نیز ارایه شده است.

متن کامل

گزارش گونه جدیدی از جنس Cousinia (سکسیون Cousinia) از شمال غرب ایران

گونه azerbaidjanica Cousinia از بخش Cousinia به عنوان گونه جدیدی از استان آذربایجان شرح داده می‌شود. تصویر و نقشه پراکنش آن نیز ارایه می‌گردد. همچنین ارتباط آن با نزدیک‌ترین گونه‌ها مورد بحث قرار می‌گیرد.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 15  شماره 1

صفحات  36- 44

تاریخ انتشار 2009-06-22

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023